A létfontosságú D vitamin

Ez az az idő az évben, amikor a családok strandra mennek, a barátok a medence mellett fekszenek, és a szomszédok a szabadban sütögetnek. Ezek azok az időszakok, amikor napvédő krémet használnak, nehogy megégjenek.

De ha meggátolja a napsugarakat, akkor D vitamin hiányosak leszünk, nem? Az amerikai lakosság 40 %-a D vitamin hiányban szenved. A hiány fő oka napfény hiánya. A kiváltó ok a napvédők használata, illetve a napfény kerülése.

 

Mi a D vitamin?

A D vitamin napfény hatására keletkezik szervezetünkben. Megtalálható még néhány élelmiszerben és kapható étrendkiegészítőként is. Szervezetünk a zsírszövetben tárolja, amíg fel nem használja azt.

Mért van rá szükségünk?

A D vitamin fő feladata a kalcium hasznosulása a szervezetben. Segíti erős és egészséges csontokat kiépíteni. A D vitamin ugyanakkor segít leküzdeni a fertőzéseket és megakadályozza számos betegség kialakulását, mint például a rák, cukorbetegség, az autoimmun betegségek és a magas vérnyomás.

D vitamin hiány hatására a csontok egyre lágyabbá válnak. Ezen kívül tartós hiány esetén jellemző a magas vérnyomás, kimerültség és alacsony kalcium szint.

Mi a kockázat?

Az otthon ülők 80 %-a, a terhes nők 76 %-a D vitamin hiányos. És ez a szám egyre nő.

Másrészt az idősek, a csecsemők és azok az emberek, akik vese problémákkal küzdenek, sötét bőrűek, illetve túlsúlyosak.

Fényvédők és a nap

A fényvédők megakadályozzák, hogy leégjünk. Azonban 15-20 perc a napon nem fog bántani. Valójában segít abban, hogy elegendő D vitamin keletkezzen. De győződjünk meg arról, hogy 20 perc után legyen rajtunk napfényvédő szer.

Néhány tipp a megfelelő fényvédők használatára:
- Ellenőrizze a lejárat dátumát a fényvédő használata előtt
- Használat előtt rázza fel
- Használjon az egész testére egy maréknyi fényvédőt
- Napozás előtt 30 perccel használjon fényvédő krémet
- Körültekintően használjuk a krémet (fül, orr, hát, váll, szem körül)
- Használjon széles spektrumú fényvédő, mely véd az UV-A és UV-B sugaraktól is.
- Használjon 15 SPF vagy magasabb krémet.

Vannak más lehetőségek is a bőrvédelemre. Kalap és napszemüveg viselése az arcunk védelmére. Az égés elkerülése érdekében lenge, hosszú újjú ing viselése ajánlott. Keressünk árnyékos helyet a szabadban.

A hiány kezelése

Heti 2 alkalommal 5-30 perc napozás fényvédők nélkül elegendő lehet a D vitamin szintünk növeléséhez.  A jó D vitamin szinthez a napsugarak szükségesek lehetnek függően az évszaktól, időjárástól, területi elhelyezkedéstől és a bőr típusától.

Azoknak, akiknek nincs elegendő D vitamin a szervezetükben napfény hatására, azoknak ott vannak a D vitamin kiegészítő termékek. Javasolt napi 200 NE (Nemzetközi Egység) D vitamin bevitele életkortól függően. A legtöbb kiegészítő 400 NE- tartalmaz.

A receptre kapható D vitamin nagyobb mennyiségben tartalmaz D vitamint, és ritkábban kell szedni. Beszéljen orvosával, vagy gyógyszerészével.

A hangsúly az óvatosságon van

A közelmúltban kiadott biztonsági figyelmeztetések a szülőknek, akik folyékony D vitamint adnak a gyermekeiknek.
Egyes folyékony D vitamin termékek adagolójával a szülők túl sok D vitamin adagolhatnak a gyermekeknek, ami veszélyes lehet. A javaslat az, hogy olyan terméket vásároljanak, ami 400 NE ajánl.

Jó természetes forrás lehet a lazac, tonhal, gomba és a tojás. A tej, narancslé, yoghurt és a gabona már hozzáadott D vitamint tartalmaz. Ezen termékek vásárlásakor ellenőrizze a címkét, hogy a "D vitaminnal dúsított"felirat olvasható rajtuk.

Mielőtt elkezdené növelni a D vitamin szintjét konzultáljon orvosával, hogy ellenőrizze a D vitamin szintjét, és milyen kezelést ajánl.
Tavasszal és nyáron gyerünk ki a napra, a szabadba. Ősszel és télen magas D vitamin tartalmú élelmiszerek fogyasztása javallot.

 

Forrás: www.dailymail.com

feltöltve: 2010-07-20 vissza
   
D vitamin mérés
D Vitamin szint mérés Budapesten

© Minden jog fenntartva! dvitamin.hu 2010.

Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS!