Segíthet a D-vitamin megelőzni a megfázást?

A fiatalok kevesebbet lennének betegek az influenzés időszakokban, ha naponta megkapnák a szükséges D-vitamin mennyiséget, állítja a Journal of Infectious Diseases című szaklapban megjelent tanulmány.

Az utóbbi időben a D-vitamin szerepe egyre több kutatásnak áll a középpontjában, amelyekben az alacsony szintű D-vitamin szintet rizikófaktornak tartják számos betegség kialakulásánál (1-es tipusú diabétesz, asztma a gyerekeknél, szívbetegségek, rák és depresszió a felnőtteknél).

De hogy valójában tényleg ez-e az oka, vagy hogy a D-vitamin valóban meg tudja-e akadályozni ezen betegségek kialakulását, még nem bizonyítottak.

A bőrünk D-vitamint termel, amikor napon vagyunk. Mivel a D-vitamin szintünk a téli időszakban nagyon lecsökken a világ legtöbb országában, ezért a kutatókat az foglalkoztatta, hogy vajon ez szerepet játszik-e abban, hogy télen gyakran megfázunk, vagyunk influenzásak vagy vannak légzési betegségeink.

Kutatások kimutatták, hogy akiknek alacsonyabb a D-vitamin szintjük, azok nagyobb eséllyel kaphatják el ezeket a betegségeket, mint azok, akiknek magasabb, mondta Dr. Ilkka Laaksi a finnországi Tampere Egyetem professzora.

A legutóbbi megfigyelések pedig már arra is rávilágítottak, hogy a D-vitamin fontos szerepet játszik testünk immunrendszerében a légzési betegségek ellen védekezve, közölte Dr. Laaksi e-mailben a Reuters Health-nek.

”Habár a D-vitamin megelőző hatásáról vannak még hiányosságok a tanulmányokban”, mondta a kutató.

Korábbi kutatásban Laaksi és a kollégái 164 újoncot teszteltek a seregből, akik 6 hónapon át – októbertől márciusig, mivel ez az az időszak, amikor az embereknek alacsony a D-vitamin szintjük és légzési gondok gyakrabban lépnek fel - minden egyes nap vagy 400 NE D-vitamint vagy placebo (látszólagos) gyógyszert szedtek be.

A kutatás végén kiderült, hogy a két csoport között szinte alig volt különbség abban a tekintetben, hogy ki mennyi napot hiányzott a szolgálatból légzési gondok, például hörghurut, arcüreggyulladás, tüdőgyulladás, fülgyulladás vagy torokgyulladás miatt.

Magyarul azok, akik D-vitamin kiegészítőket szedtek, átlagosan két napot hiányoztak a szolgálatból légzési fertőzések miatt, míg a másik csoport hármat, szóval a különbség statisztikailag elenyésző.

Habár a D-vitaminos csoportból nagyobb volt azoknak a száma, akik egyáltalán nem hiányoztak egy napot se.

A kutatócsoport közlése szerint a D-vitaminos csoportnak az 51%-a maradt teljesen egészséges a 6 hónap alatt, míg a placebo csoportban ez a szám 36% volt.

Laaksi szerint az eredmények bizonyítékként szolgálnak a D-vitamin preventív hatására a légzési fertőzések ellen.

Viszont ezen hatás mértéke még ismeretlen. Mert míg a D-vitamin csoportban több volt az olyanok száma, akiknél nem jelentkezett betegség, a megbetegedettek száma viszont közel azonos volt a két csoportban.

Más kutatások is kimutatták a D-vitamin hasznos hatását a légzési betegségek kialakulása megelőzésében.

Japánban iskolás gyerekeket teszteltek és azok, akik 1200 NE D-vitamint kaptak az influenzás időszak minden egyes napján, azok kevesebb számban lettek betegek. 167 gyerekből 18 lett influenzás azok közül, akik D-vitamint szedtek, míg a placebosok közül ugyanez az arány 167 gyerekből 31 megbetegedés.

Egy hasonló kísérlet felnőtteket vizsgált, ahol 162 felnőtt kapott ugyanebben az időszakban 2000 NE D-vitamint és az eredmény itt is ugyanaz lett, a placebosok közül többen betegedtek meg.

Egészségügyi szervezetek szerint viszont az adag mennyiségét mindenképp körültekintően meg kell határozni, mielőtt azt megelőzéshez használjuk, mondta Laaksi.

Ők azt javasolják, hogy a felnőttek 50 éves korig napi 200 NE D-vitamint kapjanak, míg az annál idősebbek napi 600 NE-t. A napi felső limit az 2000 NE. Annál nagyobb adagnak már káros mellékhatásai lehetnek.

Néhány kutató szerint viszont még több D-vitaminra van szükségünk mint azt az egészségügyi szervezetek javasolják és szerintük a 2000 NE-t meghaladó adag is még biztonságos. Viszont arról még mindig vitáznak, hogy mennyi egy optimális adag egy nap.

A D-vitamin megtalálható a tejben, gabonákban, narancslében, de zsírosabb húsú halakban is mint például a lazac. A kutatók azoknak javasolják a D-vitamin kiegészítőket, akik nem kapják meg azt táplálékokból. 

 

Forrás: redorbit.com

feltöltve: 2010-08-31 vissza
   
D vitamin mérés
D Vitamin szint mérés Budapesten

© Minden jog fenntartva! dvitamin.hu 2010.

Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS!