Amiért a D-vitamint ’napfény-vitaminnak’ is hívják

Az a fajta ember vagyok, aki ha kimegy a strandra, napernyő mögé burkolózik, kalapot és napszemüveget vesz fel, valamint igyekszik árnyékba helyezkedni.

Valójában ez nem mindig volt így. Fiatalabb koromban sokszor babaolajat és jódot kentem a bőrömre és így sütkéreztem a napon órákig.

Hogy miért? Mert akkoriban minden barátom ezt csinálta. Igazából már akkor se rajongtam a dologért, ma meg már soha nem csinálnék ilyet.

Bizonyára azt hiszik, hogy nagyon sok időbe telt, míg rájöttünk, hogy a túlzott napozás káros.

De egy 10 perces napozás napernyő nélkül vajon káros-e szervezetünknek?

Napjainkban is rengeteg vita folyik erről híres professzorok között, de egy valami biztos: nagyon sok ember él országunkban, akiknek D-vitamin, az úgynevezett ’napfény-vitamin’ hiányuk van.

A D-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, ami a vérben található megfelelő kálcium és foszforszint fenntartásához szükséges. Az elmúlt években a D-vitamin hiányát számos betegségnél (depresszió, krónikus fájdalom szindróma, vesebetegség, cukorbetegség, csontritkulás, vastagbél-és mellrák, szív-és érrendszeri betegség) a kiváltó okok közé sorolták.

Számos kutatások folytak és folynak a mai napig is a vitatémának számító D-vitamin hatásáról. Nagyon sok orvos elengedhetetlennek tartja a D-vitamin gyógyító hatását és melegen ajánlják betegeiknek.

Brian Alexander, az American Council on Exercise tulajdonában lévő Fitness Matters magazin egyik cikkjében a következőket írta a D-vitaminról, amit érdemes tudni:

A D-vitamint egy csapat tudós fedezte fel a John Hopkins Egyetemen 87 évvel ezelőtt, amikor is egy angolkóros egeret próbáltak kezelni azzal, hogy csukamájolajat etettek vele. Az olajoshal, mint például a szardínia is sok D-vitamint tartalmaz, ami természetes tápanyag.

Később rájöttek, hogy bizonyos ultraviola sugarak D-vitamin szintézist idéznek elő, ezáltal pedig calcitriol hormonok termelődnek.

Amint erre rájöttek, elkezdtek D-vitamint termelni szintetikusan, valamint különböző ételeket és például a tejet is ezzel erősítették fel.

Ha kaukázusi vagy és a tested 40%-át napfénynek teszed ki déltájban nyáron az Egyesült Államok legtöbb részén, akkor körülbelül 1000 NE-t kap a testünk percenként. A Nemzetközi Egység (NE) egy nemzetközileg elfogadott mértékegység vitamin mérésére. Ezt a mértékegységet leginkább a zsírban oldódó vitaminoknál alkalmazzák (A, D és E-vitamin), valamint bizonyos hormonoknál és enzimeknél.

Ahogy öregszünk, testünk egyre kevésbé képes D-vitamint felszívni.

Minél sötétebb a bőrünk, annál kevesebb D-vitamint kapunk a naptól.

Az ember lakhelye nagyban meghatározza D-vitamin szintjét. Akik például Észak-Atlantában élnek, télen nem kapnak annyi D-vitamint, amennyit szervezetük igényelne. Éppen ezért fontos, hogy a D-vitamin szintet ellenőriztessük orvossal és kérjünk tőle tanácsot.

Ugyanebben a cikkben megszólalt Dr. Michael Holick, D-vitamin kutató is. ”Amikor először hallottam ilyen szempontból a D-vitaminról, kicsit őrültségnek tartottam az egészet.”

Később viszont Holick is meggyőződött annak gyógyító és megelőző hatásáról.”Szív, vastagbél, prosztata, agy, az összes sejtjeiknek van receptora a D-vitamin számára. Azt is tudjuk, hogy a D-vitamin stimulálja a szerotonin képződést, ami fontos depresszióknál, valamint az izmok megfelelő működésénél.

Számos kutató viszont még mindig nincs meggyőződve a D-vitamin pozitív hatásáról, szóval a vita folytatódik mindkét oldalról.

Abban viszont mindkét oldal egyetért, hogy még több kutatás szükséges.

Mint hivatásos fitneszedző, én azt javaslom, hogy forduljunk szakorvoshoz és kérjük ki a véleményét a D-vitaminról annak érdekében, hogy egészségesek maradjunk.

 

Forrás: tricities.com

 

 

feltöltve: 2010-09-01 vissza
   
D vitamin mérés
D Vitamin szint mérés Budapesten

© Minden jog fenntartva! dvitamin.hu 2010.

Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS!