Életmentő D-vitamin

Napozni, vagy nem napozni, az itt a kérdés - reméljük, hamarosan. Miközben a szakemberek a napozás káros hatásairól beszélnek, a lényeg sokszor elsikkad: közvetlen napfény - így D-vitamin - nélkül megbetegszünk. Nagyon.

Gondolkoztál már azon, miért van az, hogy a legtöbben tél végén betegszenek meg? És a tavaszi fáradtság? A napfény hiánya komoly problémákat okoz – nem csak mentálisan, hanem fizikailag is.

Ma már rengeteg kutatás bizonyítja, hogy a D-vitamin, ami a nap ultraviola sugaraiból képződik a testünkben, meghosszabbítja az életet. A D-vitamin hiány tipikus eredménye a rák kialakulása, de az autoimmun betegségek, a csontritkulás, és akár a szív-érrendszeri betegségek kialakulásában is nagy szerepe van. Az eddig méltatlanul (vagy szándékosan?) mellőzött D-vitamin talán a legfontosabb tápanyagunk.

A D-vitamin és a rák

Bár az egereken végzett kutatások nem bizonyítják teljes mértékben az emberi szervezetre gyakorolt hatásokat, mégis megdöbbentő, amit a D3-vitamin művel a rákos sejtekkel. Egyrészt megállítja a tumor terjedését, másrészt egy idő után, megfelelő mennyiségű D-vitaminnal teljes mértékben meg is szünteti azt.



JoEllen Welsh amerikai kutató emberi tumorokon is végzett kísérletei azt bizonyítják, hogy a D3-vitamin hatása megegyezik a legnépszerűbb mellrák-ellenes gyógyszer, a Tamoxifen hatásával. Ám a vitamin nem csak a mellrák, hanem a prosztatarák és a vastagbélrák esetén is hasonló eredményeket produkált. És ha ez nem lenne elég: a bőrrák maga is a D-vitamin hiányában alakul ki.

Veszélyes UV-sugarak?

Szendi Gábor említi a D-vitaminról szóló írásában: „Mióta hatásos népegészségügyi kampányok keretében óvják a lakosságot a túlzott napozástól, háromszorosára nőtt a napfénynek tulajdonított bőrrák - elsősorban a melanóma eredetű halálozás”



Lehet, hogy mégsem a napsugárzás maga olyan káros? A szakemberek leginkább a déli órákban

óvnak bennünket

a napozástól, pedig ebben az időszakban a leghatékonyabbak azok a napsugarak, amelyek hatására D-vitamin képződik a szervezetünkben.



A veszély nem a napfényben van. A veszély abban van, ha kiszűrünk bizonyos sugarakat – mint például a szolárium esetében – és nem kapjuk meg a teljes spektrumot. Nyilván nem az a cél, hogy leégjünk, hiszen ez védekezésre készteti a szervezetet, és a sejtek nem felejtenek. Ugyanakkor nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a közvetlen napfény milyen folyamatokra van hatással a szervezetünkben. Úgy tűnik, hogy ha káros is valamennyire a túlzott napozás, a túl kevés napozás még károsabb: halálos. Érdemes naponta legalább 15-20 percet tölteni a napon minél nagyobb testfelületet szabadon hagyva. Ha csak a karjaid és az arcod van szabadon, sétálj, ücsörögj legalább egy órát a napon - és ne használj olyan napvédőt, amik kiszűrik az UV-sugarakat.




Tudtad, mi mindenben segít a D-vitamin?

  • Segíti az olyan természetes antibiotikumok termelését, amik ellenállóbbá teszik az immunrendszered
  • Egyensúlyban tartja a sejtek és a test folyadékainak pH-ját – ezáltal véd a rák ellen is
  • Megelőzi az artériákon képződő lerakódásokat, ezáltal rugalmasabbak maradnak az érfalak, rendbe jön a vérnyomás, és normalizálódik a szívműködés.
  • Úgynevezett lipid antioxidáns, ami segít csökkenteni a magas koleszterinszintet, és magasabb sejtvédelmet biztosít, mint az E-vitamin
  • Erősebbé teszi a csontokat és az izmokat, véd a csontritkulás ellen
  • Helyreállítja a hormonrendszert, növeli a stressztűrő képességet, energiát ad

Megelőzés és a téli hónapok

Lassan végre itt a tavasz, és mint a szikkadt szivacs a vizet, úgy szívjuk magunkba az első melengető napsugarakat. Jól is van ez így, viszont sajnos a mi éghajlatunkon mindössze bő fél évig élvezhetjük ennek áldásos hatásait.

Ezért a fényszegény hónapokban pótolni kell a D-vitamint. Ennek e legkellemesebb módja, ha valaki időről időre ellátogat valamilyen napsütötte vidékre, azonban ez sajnos sokunk számára nem könnyen kivitelezhető – így marad a vitaminpótlás.

D3- vitamint pusztán táplálkozással elég nehéz bevinni a szervezetbe, hiszen a minimálisan ajánlott napi 800 NE-hez 20 doboz tonhalkonzervet, vagy 12 bögre tejet, esetleg 10 adag rizst kéne elfogyasztanunk. Ám a valójában szükséges mennyiséggel kapcsolatban is megoszlanak a vélemények. A bátrabb kutatók (ejtsd: nem gyógyszeripari érdekeltségek által meghatározott kutatások) szerint napi 4000 NE D3 vitamin az a mennyiség, amivel valóban megelőzhetjük ezeknek a súlyos betegségeknek a kialakulását.

Természetesen ezt a hatóságok nem szokták engedélyezni (legalább is nem Magyarországon), így marad a külföldről rendelt táplálékkiegészítő – ami egyébként igen gazdaságos megoldás -, vagy a hálózatos formában értékesített vitaminok. Sajnos ez a vitamin nem azonnal érezteti hatását, heteken át kell szednünk, hogy a vérünkben a megfelelő szintet érje el.

A gondoskodás azonban megtérül, hiszen ez az egyre nagyobb publicitást kapó kis tápanyag jelentheti a különbséget valamilyen halálos betegség és a hosszú élet között.

 

Forrás: nana.hu

feltöltve: 2011-03-28 vissza
   
D vitamin mérés
D Vitamin szint mérés Budapesten

© Minden jog fenntartva! dvitamin.hu 2010.

Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS!